Zákulisí tramvajové dopravy je pro mnoho lidí plné záhad a cílem těchto článků je tyto záhady odhalit a vysvětlit nejširšímu publiku. Již jsem psal o tramvajových výhybkách, o bezpečnostních přestávkách řidičů a kontrolních bodech na trati. Tentokrát se pustíme do oblasti, o jejíž existenci nemáte asi ani tušení.
Co je to pořadí a k čemu slouží?
V síti se najednou pohybují stovky tramvají. Každá musí mít své identifikační číslo a pouze číslo linky nestačí. Na jedné lince může totiž jet najednou třeba i 40 tramvajových vlaků.
|
DORIS - celkový pohled. Každý barevný čtvereček představuje 1 pořadí na lince. |
|
Všechna pořadí na lince 22. V provozu je právě 37 pořadí. |
Použít k identifikaci čísla vozů by nebylo moc přehledné a hlavně každý den jsou na lince jiné vozy. Pro jasnou a jedinečnou identifikaci používáme pořadí a pořadová čísla.
Pořadí poznáte i na ulici bez přístupu k Dorisu
Pořadové číslo vlaku jednoduše poznáte a dokážete přečíst i na ulici. Jistě jste si už někdy všimli těch zvláštních černých cedulek s bílým číslem v kabině řidiče. To jsou tzv. "pořadovky". Jde o trojmístný kód, ze kterého dokážeme vyčíst příslušnost tramvaje k vozovně a pořadí na dotyčné lince
|
Pořadovky v kabině řidiče vozu T3. |
|
Digitální pořadové číslo na voze KT8N. |
|
U vozu 15T je napsáno pořadové číslo svisle. Na fotce je žižkovská osmá jednička. |
První číslice vyjadřuje číslo vozovny. Všechna pořadí totiž "patří" k nějaké vozovně. Hloubětínská pořadí mají na začátku 1, Kobylisy 2, etc. (viz tabulka), Další dvě číslice jsou právě pořadí na lince. Takže kobyliské 46. pořadí nese pořadovku: 246 (viz. obrázek).
Vozovna | Číslice na začátku pořadového čísla |
Hloubětín | 1 |
Kobylisy | 2 |
Motol | 3 |
Pankrác | 4 |
Strašnice | 5 |
Střešovice | 6 |
Vokovice | 7 |
Žižkov | 8 |
|
Pořadovka je plastová destička se 3-místným kódem. |
Pozná se z pořadovky i odkud je řidič?
Znamená to, že když vidím pořadovku ze Strašnic (např. 510), řídí tramvaj strašnický řidič? Nikoliv nezbytně. Pořadové číslo je použito výhradně jako označení tramvaje a s řidičem vůbec nesouvisí. Takže naše strašnické pořadí může a nemusí řídit strašnický řidič. Jestli také řidiči mají nějaká svá čísla a co znamenají si povíme třeba někdy příště.
Najdeme pořadí i v mém Fotokalendáři služeb?
Ve Fotokalendáři služeb samozřejmě pořadí najedeme. Kde? To vysvětlí následující obrázek.
|
Popsaný 1 den fotokalendáře služeb. |
Jak, kdo a kdy se pořadí vytváří?
Znamená to, že 1. pořadí vyjíždí z vozovny jako první? Ne, pořadí neznamená, že první vyjíždí na trať nejdřív. Pravidlo, podle kterého se pořadí očíslují zní docela složitě:
"Nejpozdější odpolední výjezd z vozovny na linku má nejvyšší pořadí."
|
Výjezd z vozovny Hloubětín. Červeně zakroužkovaná pořadí, která nevyjíždí seřazena v řadě. |
Dokonce ani není pravidlem, že všechna pořadí na trati dodrží číselnou řadu. Zvláště u linek s více konečnými jde opravdu jen o číselnou identifikaci na trati.
|
Pořadí na lince 16, v době kdy měla 4 konečné, rozhodně nejezdila za sebou v řadě, ale napřeskáčku. |
|
Na lince 1 jsou naopak pořadí, až na jednu výjimku, pěkně za sebou. |
Pořadí vlaku se používá napříč celým dopravním systémem. Při tvorbě jízdních řádů se pořadí očíslují a jednotlivé jízdní řády uloží do databáze. Z této databáze jízdních řádů si je výpravčí ve vozovnách vytisknou a založí do desek. Samozřejmě tisknou ta pořadí, která byla určená pro jejich vozovny. V Hloubětíně si tedy tiskneme pouze hloubětínská pořadí, v Kobylisích kobyliská, etc.
|
Skříň na deskami s jízdními řády v hloubětínské výpravně. Červená je linka, černá čísla jsou pořadí, která vozovna Hloubětín vypravuje. |
Desky s jízdními řády si pak berou řidiči, kterým byla tato pořadí přidělená plánovačem služeb.
|
Takhle chodí informace o směnách řidičům tramvají. Najdete linku a pořadí? |
|
Beru si desky s 16. pořadí linky 25. |
Linku a pořadí, na kterém se bude vůz celý výkon směny pohybovat, zadá řidič do palubního počítače při přípravě vozu před výjezdem na trať.
|
Přihlášení tramvaje do sítě. Řidič zadá linku a pořadí, po odeslání informací se vlak zobrazí na Dorisu dispečerům. |
Může se v průběhu výkonu směny pořadí změnit?
Ano. Po mimořádné události se může pořadí tramvaje změnit. Ukažme si to na jasném příkladu z provozu. Máme hloubětínské 5. pořadí linky 8, které má nehodu. V tu chvíli se změní na 91. pořadí, které je vyhrazeno pro tramvaje po nehodách. Aby výpadek netrval příliš dlouho, dispečer okamžitě volá do výpravny Hloubětín, aby zde zajistili vypravení nového vlaku i s novým řidičem. Zatímco původní řidič řeší nehodu, nový řidič s novou tramvají vyráží na trať jako 81. pořadí, které je vyhrazeno pro manipulační výjezdy (bez cestujících) z vozoven. Až dorazí na místo, kde začne zase brát cestující, opět mění pořadí na 5. pořadí linky 8 a ulicemi jezdí plný počet spojů objednaných městem.
Proč takový složitý mechanismus? Protože dispečer musí mít neustále přehled, kdo je kdo. Původní vlak se po nehodě z 5. pořadí změnil na 91. pořadí. Je tedy nad Slunce jasné, koho v Dorisu pod 91. pořadím linky 8 najde. Je to ta rozbitá tramvaj. Při výjezdu se nový řidič přihlásí jako 81. pořadí a při domlouvání nájezdu na trasu dispečer má jednoduchý přehled, s kým mluví.
Mění noční vlaky při změně linky i pořadí?
Ne. Dřív (ještě tak před 5 lety) to tak bylo. Ale dnes už mají noční přejezdové tramvaje stále stejná pořadí. Když se o půlnoci někde na konečné mění z denní na noční linku, pořadí zůstává. Pro noční přejezdy jsou vyhrazená pořadí 50. až 69. Zase si dáme příklad: večer okolo 20. hodiny vyjíždí na trasu 55. pořadí denní linky 13. Řidič na lince 13 obkrouží dvě kolečka a o půlnoci dojede z Černokostelecké až na Ústřední Dílny, kde se změní na noční linku 95 a pořadí stále zůstává 55.
|
Pořadí na lince 13. Pořadí 55 a 66 jsou připravena pro noční linku. |
Cvičné jízdy jako výjimka
Tramvaje na cvičných jízdách, které potkáváme v ulicích Prahy mají v palubním počítači zadanou linku 73. Pro cestujícího je tato linka neviditelná, nemá jízdní řád, je použita čistě pro interní účely Dopravního podniku. Ke cvičným jízdám se pojí jedna velká výjimka. Zde totiž pořadí na lince přesně přísluší instruktorovi. Každý instruktor má totiž své osobní pořadí. Takže když potkáte vůz typu T3 na cvičné jízdě a v kabině řidiče uvidíte pouze dvoumístné cedulové pořadovky, nepoznáte z jaké je vozovny, nepoznáte jaké má pořadí na lince. Dané číslo totiž označuje číslo instruktora, který právě výcvik na voze vede. Na digitálních transparentech moderních vozů trojmístný kód je, dozvíte se z jaké vozovny vlak na cvičnou jízdu vyjel a číslo instruktora.
|
Pořadovky ve cvičných jízdách mají pouze 2 číslice. |
Žádné komentáře:
Okomentovat