sobota 10. února 2018

Kontrolní body

Ve vyhledávači spojení si najdete vaši cestu, přicházíte na zastávku s časovou rezervou a přesto vidíte tramvaj odjíždět v dáli? Pokud to není nekázeň či bezohlednost řidiče, tak co tedy? Na tuto otázku se budu snažit odpovědět na následujících řádcích.

Jak je tedy možné, že řidič odjede ze zastávky dřív a neporuší žádný předpis?

Řidiči tramvají totiž neznají odjezdy ze všech zastávek na trase, ale pouze z některých. Těmto vybraným zastávkám se říká "Kontrolní body" (dále jen KB) a právě pouze tyto body jsou vypsané ve Vozovém jízdním řádu (VJŘ), který má řidič k dispozici. KB mají velmi důležitý význam: oproti jiným zastávkám nesmí z KB odjet tramvaj ani o jedinou sekundu dřív.


Jak vypadá jízdní řád, podle kterého se řidiči tramvají řídí?

Pokud jste pravidelní čtenáři mého blogu, jistě jste mnoho fotek Vozových jízdních řádů viděli.
VJŘ pro linku 5

Jak se zjistí, že tramvaj odjela z KB dřív?

Na tramvaji a v zastávkovém sloupku jsou totiž umístěny inframajáky (slangově "čidla") a při jejich setkání mezi nimi proběhne komunikace. Zastávkový sloupek oznámí tramvaji svůj kód zastávky, kterou tramvaj právě minula. Tramvaj pošle do centrálního počítače informaci o tom, jakou zastávku potkala a přesný čas. Počítač tramvaji potvrdí čas průjezdu a informuje řidiče.
Inframaják v zastávkovém sloupku je to malé skleněné okénko nahoře na boku.




Jaký postih čeká řidiče, který čas KB nedodrží a odjede dřív?

Všechny průjezdy přes čidla se ukládají do databáze. Pokud se za jeden měsíc nahromadí více předčasných odjezdů z KB, může řidičův nadřízený sáhnout k pokutě v řádu stokorun. 
Všechny průjezdy přes čidla jsou pečlivě zaznamenány pro kontrolu dodržování jízdního řádu. 

Co má dělat řidič, aby neodjel z KB předčasně?

Čekat v zastávce. Bohužel neexistuje jiný způsob, než aby řidič odčekal potřebný čas. Pak se vám může stát, že tramvaj zdánlivě nesmyslně stojí a nevíte, na co se čeká. Samozřejmě je lepší, když tramvaje v KB hromadně nečekají, to se jinak sáhne k úpravě jízdních dob a ubere se čas potřebný pro cestu mezi zastávkami. 


Je řidič pokutován také za jízdu pozdě?

Asi jen jeden příklad mě napadá, kdy je opravdu řidič pokutován za pozdní odjezd. Je to v případě, že odjede o víc jak 60 sekund pozdě z nástupní zastávky (tedy první na trati) z toho důvodu, že zaspal, zakecal se, prostě když zpodění předem dostatečně nezdůvodnil. Na trase může nabrat jakékoliv zpoždění, ale není za něj pokutován, ani nijak pohlavkován. Za špatně seřízené semafory nemůže, pomalu nastupující cestující těžko nějak popožene a stojící kolony neobjede.
Některé cestující rozčílí i 2 minutové zpoždění.

Které zastávky jsou Kontrolními Body?

Pro cestujícího jsou KB na první pohled běžné zastávky. Jsou to ty velmi rušné, jako například Anděl, Václavské náměstí nebo Národní třída, ale mluvit o Sibeliově, Hlubočepích a Vozovně Motol jako rušných zastávkách, by bylo velmi odvážné.

Celý seznam všech kontrolních bodů: Anděl, Bohemians, Dejvická, Divadlo Gong, Hlavní nádr., Hlubočepy, I. P. Pavlova, Invalidovna, Italská, Kolbenova, Král. Letohrádek, Ládví, Letenské nám., Malovanka, Michelská, Multiaréna Praha, Nad Trojou, Nádr. Braník, Nádr. Holešovice, Nádr. Modřany, Nádr. Strašnice, Nám. Bří Synků, Nám. Republiky, Národní Třída, Olšanská, Palmovka, Podolská vodárna, Radhošťská, Sibeliova, Smíchovské nádr., Solidarita, Strašnická, Strážní, Svatoplukova, Štěpánská, Šumavská, Újezd, Václavské nám., Vltavská, Vozovna Motol, Vršovické nám., Vychovatelna, Vypich, Želivského.

Umístění KB se občas změní, takže tento seznam se stane časem neaktuálním, ale pro ilustraci to, myslím, stačí.


Proč není KB každá zastávka?

Mnoho zastávek v centru Prahy neumožňuje dlouhé postávání tramvají. Čekání do času odjezdu by neúměrně zdržovalo ostatní provoz a pro cestující by také nebylo moc příjemné. Všechny čekající tramvaje by se do kratších zastávek ani nevešly.

Například zastávka Újezd není KB pro všechny zde zastavující linky. KB neplatí pro ty, které jedou na most Legií (linky 9 a 22). Je to přesně z toho důvodu, že od Národní nemůžou tramvaje postávat, jak se jim zlíbí. Je zde čas na odbavení cestujících a rychle pryč.


Proč nejde "zkrátit" jízdní řád, aby se tedy všude nečekalo?

Předpoklad, že tramvaje budou ve všech zastávkách na vteřinu přesně, je dost utopický. Ano, třeba v metru jsou odjezdy ze stanic vypočtené na sekundy, ale v tunelech neexistuje tolik proměnných, se kterými musí tvůrci jízdních řádů počítat.

Dejme si příklad z reality: V úseku mezi zastávkami Štěpánská a I. P. Pavlova jsou dvě velké křižovatky se semafory. Na Štěpánské se čeká na signál "Volno" až 30 sekund a na Magistrále až 90 sekund. To je panečku rozdíl 120 sekund. 2 minuty, které buď tramvaj odstojí, nebo má štěstí a projede bez zastavení. Ten úsek tedy tramvaj ujede buď za minutu nebo za 3 minuty. To je tak obrovský rozdíl, že sebelepší způsob výroby jízdních řádů s takovou odchylkou nemůže počítat. V reálu tam tedy máme 3 minuty a pokud tramvaj projede přes tyto semafory hladce, může se stát, že z I. P. Pavlova odjede o minuty dřív. Pro tyto linky (jedoucí od Štěpánské) totiž není I. P. Pavlova kontrolním bodem (je pouze pro linky 11 a 13).

V Praze jsou stovky semaforů a jednoduše nelze vypočítat ideální dobu, jak dlouho by měla tramvaj jet.

Další otázky můžete přidat do komentářů, rád na ně odpovím a případně je přidám i do tohoto článku.

Skvělý článek na serveru prazsketramvaje.cz: DORIS - dopravní řídící a informační systém

Žádné komentáře:

Okomentovat