čtvrtek 4. října 2007

Červená nečervená

Určitě jste slyšeli různé debaty a zprávy o tom, jak řidiči tramvají jezdí na červenou...
Tramvaje nemají normální semafory se třemi barvami, ale pouze signalizační zařízení, které ukazuje jen "Volno" a "Stůj". Žádný mezičlánek neexistuje. Toto je velká zvláštnost České republiky a Slovenska. Tyto návěsti jsme sice přebrali z Německa, jenže tam slouží ke kapku jinému účelu. Fungují jako předzvěsti (takový "předsemafor") pro normální tramvajové semafory se třemi barvami.


Dneska jsem měl tu čest se potkat se dvěmi nepříjemnými případy, které řidič tramvaje běžně potkává. Nejdřív bych popsal situaci na křižovatce ulic V Olšinách a Ruská. Přijíždím od zastávky Kubánské náměstí rychlostí 35 km/h protože jde o rovný přehledný úsek, takže jsem v pohodě jel. Všiml jsem si, že SSZ ( = Světelné Signalizační Zařízení = semafor) ukazuje volno, tak jsem nijak neupravoval styl jízdy. Nic nenasvědčovalo tomu, že by se měla zobrazovaná návěst jakkoliv změnit. I panáček pro chodce z vedlejší ulice byl stále na zelené barvě, což je taková menší, ale po této zkušenosti pro mě naprosto zbytečná pomůcka. Najednou to padlo na stůj. V takové rychlosti a vzdálenosti (cca 10 metrů před hranicí křižovatky) jsem prostě musel použít velmi prudkou brzdu. Kdyby jsem vezl lidi, 100% na mě za chvilku někdo zaklepe, že mi upadl a chce ošetřit. Jak jsem mohl vědět že to padne? Také když jedete autem, tak brzdíte před SSZ když padne červená trochu prudčeji. Ale 1. brzdy auta a tramvaje se nedají srovnat a 2. s autem nevezete stojící lidi! Když jsem o tom tak přemýšlel, kdybych jel s lidma a přesně tato situace nastala, jel bych dál, prostě by to už nešlo zabrzdit aniž bych poškodil drahocenné zboží (lidi!). Od státní zkoušky bych ale odešel s nepořízenou, i za to prudké brzdění vyhazují.


Druhý nepříjemný případ se stal na křižovatce Dělnická - Jankovcova. Přesný opak, kdy jsem viděl, že dlouho svítí volno a nechtěl jsem riskovat stejný průšvih z dopoledne. Ale co se nestalo, skoro jsem zabrzdil a SSZ bylo stále na volno. Prostě fungovala preference a na mě to čekalo, ale opět - jak jsem to mohl vědět? Kdybych byl na lince určitě bych si takové jednání nemohl dovolit, protože 1. musím jezdit alespoň podle možností přesně 2. neustálé brzdění a zrychlování cestující nemají rádi.


Takže když uvidíte nějakou reportáž na TV N*va, tak se na ně dívejte s nadhledem. Kdyby totiž natočili mě, tak vám garantuju, že naschvál to určitě nedělám. Pozor já, nemluvím za ostatní ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat