úterý 15. srpna 2017

Tramvaje ví, kde zastavit se závadou

Není to poprvé, kdy jsem zůstal stát u Výstaviště a řešil nějakou závadu. Byla to tenkrát dvojice T3R.P, která si postavila hlavu a začala urputně zvonit. Celou dobu jsme si mysleli s dispečerem ve vysílačce i s kolegou, jenž mi pomáhal závadu odstranit, že problém nastal po neurvalém chování jednoho z cestujících, který roztrhl dveře a automaticky naskočila záchranná brzda. Ovšem po 20 minutách zvonku, až to trhalo uši, jsme náhodou zjistili, že chyba byla ve spojovacím kabelu. Tentokrát jsem vytvořil špunt na tomtéž místě kvůli úplně jiné závadě, ale jakoby to tramvaje veděly, kde zazlobit, aby to mělo ten patřičný efekt.


Jeden podvozek fuč

Už na Malovance se mi to poprvé stalo, ale tam jsem se domníval, že se mi jen přilepil rozměklý asfalt na jedno z kol. Výsledek byl stejný. Po sešlápnutí pedálu brzdy mi místo elektrodynamické nastupovala čelisťová (mechanická) brzda, což ve vyšší rychlosti automaticky znamená, že vlak o hodně hůř brzdí a po zastavení se zpod vozu vyvalí štiplavý smrad spáleniny. Objevilo se to jednou a od té doby to bylo ok. Po pár hodinách se problém dramaticky zhoršil.
Na Lehovci bylo ještě vše v pořádku.

Ještě na začátku směny vypadalo vše růžově. Když mi to svačinář přivezl z přestávky, zápach byl nepřehlédnutelný. Zeptal jsem se, jestli mu to nějak špatně nebrzdilo a on mi potvrdil, že od Balabenky jede s tou závadou, kterou jsem popsal výše. Sednul jsem do vozu, zjistil totéž a na druhé Palmovce jsem doběhl do druhé kabiny se podívat, jestli není nějaký podvozek vyřazen nadproudem. Nadproud to nebyl, zkusmo jsem tedy vlak restartoval (jako ostatně u každého problému, když nevíš, restartuj to). Nepomohlo. Docukal jsem se na Libeňský most a šel vypnout namátkou první podvozek. Se 3 podvozky může T3M ještě docela slušně jet, ale řidič musí myslet hodně dopředu, protože to brzdí vážně moc špatně. Informoval jsem dispečink o skutečnosti, že mám vyřazen jeden podvozek z provozu a dispečer mi zařídil výměnu na Lehovci. Udělám s tím tedy celé kolo. Nabral jsem zpoždění asi 3 minuty, takže zastávky po cestě byly už slušně nacvaknuté. Byla odpolední špička.


Druhý podvozek fuč

Dojel jsem v tomto režimu jen na Nádr. Holešovice, když se najednou odporoučel i druhý podvozek. Najednou. Bez upozornění. Zrovna, když jsem narvaný po střechu, sjížděl k elektrárně. Není to moc hezký pocit blížit se z vedlejší ke křižovatce, když víte, že není úplně jistota, že zastavíte. Samozřejmě jsem to musel tzv. "umlátit kolejovkama" a zastavit, ale nebyla to komfortní jízda pro cestující za mnou. Asi si museli myslet, že jsem jen další tramvaják, co neurvalou jízdou stahuje zpoždění. Kdyby jen tušili, kde je pravda.

Mačkám tedy opět žluté tlačítko na vysílačce a vytáčím Vlakového dispečera. Oznamuji, že se situace ještě víc zhoršila. Dojedu do zastávky Výstaviště Holešovice a na žádost dispečera jdu vypnuté podvozky v druhém voze prohodit. Prostě ten první zpět zapnu a naopak vypnu druhý, jestli není závada tam. Oba dva vypnout v tuto chvíli nelze. Dokodrcám se k Veletržnímu paláci. Konečná. Musím vysadit cestující, odjet manipulačně do smyčky Špejchar, kde si počkám na naše depáky. Přivezou mi novou tramvaj a oni si odvezou tuhle neposlušnou do vozovny. 

Při čekání si aspoň vypíšu blouděnku. Tentokrát je výživná.
Večer po zatažení ještě potkám depáka a zajímám se, co závadu způsobilo? Prý povytažený či vytřesený kablík z nějaké skříně. Přišel na to naprostou náhodou. Jsou to šikulky a já jsem rád, ta souprava jezdila jinak moc pěkně.
Na Špejcharu čekám na novou tramvaj.
S novou tramvají 9073 na Bílé Hoře.

Video

Už víte, že s sebou vozím záznamovou kameru v kabině, tak mám samozřejmě záznam z celé události a komunikace s dispečinkem, která byla občas hodně náročná kvůli hluku okolo. Omluvte sprosté slovo při brzdě u holešovické elektrárny, protože to byla právě ta chvíle, kdy se odporoučel i druhý podvozek. Bude tam slyšet i můj klasický výlev na fungování některých semaforů. Posuďte sami, jak dlouho dokážeme postát na semaforu, který nás nechce pustit do našeho požadovaného směru.

Žádné komentáře:

Okomentovat