sobota 8. června 2019

Zpětný pohyb v Braníku

Každoroční dlouhé opravy tramvajové trati do Modřan už cestující veřejnost natolik otravovaly, že se letos rozhodl Dopravní Podnik přistoupit k jednomu pokusu. Je potřeba opravit koleje mezi zastávkami Přístaviště a Pobřežní cesta, ale úsek se neuzavře na pořád, ale jen na část pracovního dne a víkendy.


Musíme to opravit, ale nechceme to uzavřít

Místo toho, aby se na několik dní uzavřela trať úplně, pracuje se na ní jen v pracovní dny mezi 9. ráno a 15. hodinou odpoledne.
Infostojan k výluce.
Ranní doprava vypadá jako každodenní svoz obyvatel Prahy do práce. Až před devátou hodinou se dobrému pozorovateli naskytne zajímavý pohled. Z Modřan postupně odjíždí všechny spoje linek 3, 17 a 21, které neobsluhují vozy typu KT8D5.RN2P a zůstávají jen zmíněná "Kátéčka" na lince 17. Poslední spoj na lince 3 projede pod Barrandovským mostem okolo 8:50, od této chvíle se úsek mezi Přístavištěm a Pobřežní cestou uzavírá. Kátéčka v Modřanech zůstávají uvězeněná a 5 vozů obsluhuje pod linkou 17 modřanskou rychlodráhu mezi Nádražím Braník a obratištěm Levského. Všechny ostatní vozy na lince 17 jsou s linkou 3 obraceny po příjezdu z centra už ve Dvorcích. Linka 21 v tuto dobu již není v provozu a všechny tramvaje z této linky zatáhly do svých vozoven.

Jízdní řád 4. pořadí linky 17, které zůstane uvězněno v Modřanech a vykonává pendl.
Ve Dvorcích si tedy cestující z tramvaje jedoucí z centra vystoupí a počkají na autobus X-17. Ten je doveze k Nádraží Braník, kde se opět vrátí do tramvaje a ta je snad doveze do jejich cíle.
Vůz 9053 ve smyčce Levského (Sídliště Modřany).


Jak a kde se obrátí tramvaj u Nádraží Braník?

Do této smyčky není vjezd od Modřan, není tam oblouk, nejsou tam výhybky, do tohoto obratiště se dostanou tramvaje pouze ve směru z centra. Jak je tedy možné, že Kátéčka končí v Braníku a přitom jezdí do Modřan?
Vozy KT8D5.RN2P 9053 čekající na obrat přes obratiště a 9086, který je připraven k odjezdu.
Výstupní zastávka pro cestující je v zastávce Nádraží Braník na hlavní trati ve směru do centra. Řidič pak absolvuje dlouhatánský manipulační obrat. Přejede sjezdovou výhybku, kterou upravili po dobu této výluky na zajišťovací a je trvale přehozená ve směru do obratiště, zde zastaví a přejde na druhé stanoviště.
S vozem 9053 jedu do obratiště. Čekám na semaforu.
Projede po levé koleji v protisměru přes smyčku Nádraží Braník a vrátí se na hlavní trať. Rozjezdové výhybky se nesmí "řezat", tedy přestavovat jízdou okolky vozu. (Okolek je takové prodloužení kola kolejového vozidla, drží vůz v kolejích, aby nevykolejil). Takže buď tam stál celý den dispečer, který nám výhybku přestavoval a nebo to musel udělat sám řidič. Pokud by se tato výhybka "řízla", mohl by se poškodit uzamykací mechanismus a výhybka by přestala fungovat.
S vozem 9053 jsem připraven k cestě do nástupní zastávky.
Po průjezdu přes tuto rozjezdovou výhybku se řidič zase vrátí do své původní kabiny a po správné koleji pokračuje do zastávky Nádraží Braník z centra, kde na něj již čekají nedočkaví cestující, jenž vystoupili z náhradního autobusu. Ten zastavoval hned u tramvajové zastávky, takže to nemají nijak daleko a v kolejišti byl pro ně vyštěrkovaný přechod.
Přechod pro chodce je řešen vyštěrkováním a panelama v kolejišti.

Po 15. hodině se doprava v Modřanech začíná vracet do normálních kolejí. Řidiči Kátéček, kteří vykonávali pendl, okamžitě odjíždí na Palackého náměstí, kde na ně čeká vytoužené střídání. O víkendu je úsek Dvorce - Modřany opravdu uzavřen na celý den.

Výluka trvala od 22.5. do 14.6.
Vlepka do vozového jízdního řádu.

Žádné komentáře:

Okomentovat