Jak funguje silvestrovský provoz?
Nejdřív bych chtěl ztratit slovo o tom, jak vlastně v Praze vypadá provoz o silvestrovské noci. Samozřejmě je vše přizpůsobeno zvýšenému počtu cestujících okolo půlnoci. Pravidelný provoz denních linek končí mimořádně sice už po 21. hodině, ale poté se rozjede posílený noční provoz. Noční linky jezdí ve speciálním 15 minutovém intervalu a jsou na nich dvojvozové soupravy a kloubové tramvaje. Poslední metro odjíždí z konečné asi v 1:45.Jelikož se na nočních vyskytují kapacitní vozy, mohou se použít přejezdy z denních linek, kde normálně noční vozy nejezdí. Tedy pouze v tento den můžete potkat budoucí noční vozy například na linkách 9 a 22, které se po 21. hodině změní na konečných třeba na linky 98 a 99.
Ranní provoz na Nový rok 1.1 začíná až po 7. hodině, takže noční linky jsou prodlouženy až do této doby. Noční směny na Silvestra bývají tedy hodně dlouhé, řidiči takových směn pak dostávají sváteční volno a i když odjezdí tolik hodin o svátečním dni, nepočítá se jim příslušný příplatek, protože směna začala už den před tím a na tom právě záleží.
Na Olšanských hřbitovech jako linka 15. |
Odpolední část směny
Začal jsem střídáním u Masarykova nádraží na lince 15, pořadí 41. Tato pořadí jsou vyhrazena pro vozy, které mění během výkonu několik linek (nebo zatahují do jiné vozovny, než z jaké vyjely) a jak jsem uvedl výše, i já nezůstanu jen u té 15. Ve 13:29 jsem tedy začal svojí dlouhou směnu a zdálo se to jako obyčejný pracovní den. Linka 15 má přestávky na konečné Olšanské hřbitovy a je to snad jediná výhoda, kterou u této neoblíbené linky spatřuji. Bohužel se v místním parčíku usadila partička mladých lidí, kteří se bavili pohazováním petard a tak se 20 minutová přestávka musela protrpět, abych mohl konečně vyrazit do centra.Vozový jízdní řád (VJŘ) k 41. pořadí linky 15. |
Já jsem ale ještě jako linka 15 dojel ve 20:41 do Řep, kde jsem měl změnit číslo linky na 10.
Dorazil jsem na Sídliště Řepy. |
Mihnutí na lince 10
Jen na krátký okamžik jsem se objevil na lince 10. Vlastně jen cesta ze Sídliště Řepy do Ďáblic a zpět na Želivského. Kdo se vyzná v našich Vozových jízdních řádech (VJŘ) ale nyní zpozorněl. Proč jen na Želivského? Vždyť je jasně uvedeno ve VJŘ, že mám z Ďáblic zatáhnout do Ústředních Dílen. O tom je právě ta Vlepka (na fotce níže), která stojí nad VJŘ a přikazuje mi ukončit jízdu s cestujícími na Želivského u Strojimportu (ano, v tramvajáckém žargonu je ta zastávka stále u již neexistující firmy) a odtamtud jet manipulačně na Smíchov. Ovšem nepředbíhejme. V Řepích mě totiž napadla jedna nepříjemná záležitost. Vždyť já netuším, jak na digitálním transparentu zobrazit správnou cílovou stanici "Želivského"?Náš palubní počítač (slangově Apex, podle výrobce) umí zobrazit všechny tramvajové konečné v Praze a služební nápisy. Umí zobrazit jako cílovou destinaci i jakoukoliv tramvajovou zastávku, ale musím znát její číselné označení. V Praze je přes 550 zastávek tramvají a všechny jsou v Apexu uložené pod číslem. To číslo můžu zadat do Apexu a zobrazí se mi požadovaná zastávka jako konečná. Ovšem musím to číslo znát a stylem "Pokus - omyl" je to na dlouhé lokty. Jenže já to musel zjistit kvůli zmateným cestujícím, chtěl jsem si ušetřit nepříjemnosti při výstupu lidí na nezvyklém místě. No kdo kdy slyšel, aby spoj končil na "Želvě"?
Znáte číselné označení zastávky Želivského? |
Ten seznam zastávek se totiž vytvářel v době, kdy se zastávka Bohemians ještě jmenovala Oblouková a tak proto byla mimo. Takhle jsem totiž ještě potkal i Petřiny (Sídliště Petřiny) a nebo Stejskalovu (Libeňský zámek). Až u čísla 504 se dostavil opojný pocit úspěchu, když se na digitálním transparentu objevil krásný nápis "Želivského". Odjezd jsem měl za 5 minut. Vyrazil jsem z Řep a dorazil do Ďáblic, kde jsem měl pouze 6 minut. Jen rychle dojít na WC, naťukat správnou cílovou zastávku, udělat rychlou fotku na památku a šup zase do centra.
Sídliště Ďáblice a linka 10 s konečnou Želivského. |
Vlepka je nadřazená VJŘ. |
Půlnoc a Zvláštní jízda
Do obratiště Smíchovské nádr. na vnitřní kolej jsem dorazil asi ve 23:20. Dle příkazu jsem zde měl vyčkat asi do 0:20 a po té vyrazit k Právnické Fakultě, zde v 0:40 naložit účastníky jakési akce a odvézt je na Vinohradskou ulici do zastávky Italská. Půlnoc jsem si odpočítal sám, k oslavě nového letopočtu jsem otevřel sodovku a připil na zdraví. Město mi za zády bouřilo a já si četl svého oblíbeného Perryho Masona. Na silvestrovské veselí, petardy a rachejtle mě moc neužije. 20 minut po půlnoci jsem vyrazil.Zvláštní jízda čekající na Smíchovském nádraží. |
Kolona čekajících aut služeb Uber a Bolt, občas nějaký taxík. |
Blouděnka pro informaci výpravčímu, kudy jsem jel. |
No je v tom tedy docela pěkný čurbes! Samé nepravidelnosti. Změny kódu hlásiče, pak ta jízda do Ďáblic a ke Strojimportu proč je jako linka 15/41 v jízdním řádu když tam vidím kód hlásiče 0010 tedy desítka? No a pak to noční ježdění sem a tam. Z toho mám hlavu jak pátrací balón!
OdpovědětVymazatsice měnil číslo linky z 15 na 10 ale oficiálně je to furt služba 15/41
Vymazat