čtvrtek 29. prosince 2016

Semafor do smyčky Vysočanská

Jeden z nejkřiklavějších příkladů semaforu, který je svojí funkcí obrovskou překážkou v plynulosti provozu a jeho cyklus je nastaven natolik nepřátelsky pro účastníky provozu, že bych byl docela rád, kdyby se úplně odstranil.

Jedná se o semafor, který pouští tramvaje do smyčky Vysočanská. Je totiž navázán na funkci blízké velké křižovatky a nyní když popíšu, co se tam vlastně děje, asi tomu nebudete věřit. Na velké křižovatce Vysočanská totiž funguje nejen preference tramvají, ale i autobusů, která je překvapivě nadřazená té tramvajové. Takže pokud přijede do těsné blízkosti ke křižovatce (opět opakuji, k té velké, ne té co je na videu) tramvaj, přihlásí se do cyklu, preference zajistí, že při nejbližší možnosti, pustí semafor tramvaj.

Ovšem u autobusů jde preference ještě dále. Autobus se totiž do tohoto semaforu přihlásí již daleko před křižovatkou. Už tehdy, když stojí v zastávce Vysočanská a odbavuje cestující. Ten semafor na něj čeká s připravenou zelenou a tak provoz na ulici Sokolovská čeká (tedy i tramvaj, jež potřebuje, aby se změnil co nejdříve signál, aby mohlo pro ni padnou volno), až tento autobus odstanicuje a projede křižovatkou. Semafor dokáže na autobus čekat docela dlouhou dobu. Až autobus projede přes křižovatku a zároveň je přihlášená tramvaj, okamžitě to padne pro tramvaj, aby mohla jet. Pak následují další fáze.

A jak to souvisí s tou křižovatkou, která je na videu? Jednoduše. Tato malá křižovatka pustí tramvaj do smyčky (tedy linku 14, ze které to filmuju) pouze tehdy, pokud svítí na té velké křižovatce na náměstí zelená pro odbočení ze Sokolovské do Jandovy (směr na Prosek) a z Kolbenovy do Freyovy (směr Harfa). Nikdy jindy. Když ten semafor, ale čeká na průjezd autobusu, je do dóst dlouhá doba, než celý cyklus proběhne a nastane tato fáze.

Že je to na palici? Je, ale co s tím můžeme dělat, třeba se něco časem změní, ale do té doby, musíme trpělivě čekat na Volno i několik minut.

Žádné komentáře:

Okomentovat