pondělí 18. července 2016

Stržená trolej na Smíchově

Kolegyně mi přivezla tramvaj na střídání a hned mi hlásila, že se zavádějí odklony, protože do železničního podjezdu u Plzeňky vjel kamion a poškodil troleje.

iDnes: Kamion poškodil tramvajovou trolej na pražském Smíchově, lidé museli metrem

Linky 12 a 20 jely z Anděla v Nádražní ulici vpravo Na Knížecí okolo Ženských domovů ulicí Radlickou zpět na Anděl v ulici Plzeňské: Kudyže?

Linka 14 byla odkloněna až do Vozovny Motol, ale já měl linku 12 pořadí 12 a tak jsem se zase mohl těšit na průjezd "zakázanou" Radlickou. Ty najeté tramvaje v úseku mezi Smíchovem a Barrandovem dělaly pendl (jezdily tohle krátké kolo stále dokola) a cestující mezi Andělem a Smíchovem museli metrem.

Proč zakázanou Radlickou? Protože ač tam existuje tramvajová trať, kvůli velké vytíženosti této ulice individuální dopravou policie nevidí provoz tramvají ráda a chce o něm vždy vědět a pravidelnou linku vždy odmítnou.

Takže už na Palmovce jsem nastavil místo Sídliště Barrandov jako cílovou stanici Na Knížecí a vyrazil do města ještě dle jízdního řádu.
Linka 12 s konečnou Na Knížecí.
Když jsem jel z Arbesova náměstí na Anděl, zvedl jsem mikrofón a oznámil cestujícím, že byla stržená trolej, na Smíchov ať jedou metrem a dál jim zase jede na Barrandov tramvaj. To samé jsem pak ještě zopakoval v zastávce a musel jsem i po vyjetí ze zastávky, protože hodně lidí nastupovalo i na Andělu. Setkal jsem se i s maminkou s malým klukem, když se chystali nastoupit do mojí tramvaje a zaslechli toto hlášení, tak se obrátili a klučina se ptal: "Tou tramvají nepojedeme?" Maminka: "Ne, tahle nám domu nejede, musíme počkat na další." Protože, to bylo u prvních dveří a já měl kvůli případným dotazům otevřené dveře od kabiny, tak volám na tu paní, ať jedou na Smíchov metrem, žádná tramvaj na Smíchov nejede, tak mi odvětila, že chtějí na Zlíchov. V těchto situací mám naštěstí spoustu jiné práce, než abych se na ty lidi nějak zlobil, ale až následně mi dochází (třeba když to takhle sepisuji), jak jsou lidé v různých situací nepozorní, nemyslící. I když jim to přímo řeknete, co mají dělat, stejně se prostě zaseknou. Musel jsem už zavřít dveře a uvolnit stanici pro další vlaky za mnou.

Na Knížecí jsem se začal nořit do místních kolon a pozoroval jsem v klidu ruch a pohyb. Tedy spíš to parkoviště před sebou.
Všichni se snaží natlačit do úzké uličky. Jen na tomto místě stojím bez hnutí 5 minut.
Když se konečně kolona předemnou pohne, vidím, že tam stojí kolega s pořadím na 12 předemnou. Je tedy asi 15 minut zpožděn. Říkám si pro sebe, no to je bomba, to tu taky budu stát takovou dobu?
Vozy 8442+8443 Na Knížecí.
Pak si všimnu, jak funguje cyklus na těchto semaforech. Padne zelená a vlevo pro tramvaje. Tramvaj stojí, protože potřebuje vpravo a tam nemůže, protože tam přecházejí chodci, až asi po 10 vteřinách padá volno i vpravo a kolega s 12 konečně odbočuje. Když to vidím, risknu a pustím před sebe ještě pár aut, aby za mnou zbytečně nestála těch 10 vteřin, kdy já stejně doprava nemůžu.
Po 5 minutách jsme se konečně protlačil blíže k semaforům.
Po chvilce čekání nastane ten okamžik. Padá zelená. Bílý zájezdový autobus se rozjíždí, i náš od DPP, projíždí auta a mě akorát padne volno vpravo, odbočuji a jsem za křižovatkou. Bez potíží. Najednou, nechápu. Vážně nechápu, kde se tam tvoří ty kolony, protože na moji zelenou projeli dva autobusy, 4 auta, já (tramvaj) a všiml jsem si, že za mnou se ještě 3 auta na zelenou či oranžově-červenou protáhla.
Hned za rohem další semafor.
V těchto místech jsem už jistě mnoho let nebyl, protože tramvajový provoz v ulici Radlické je striktně kontrolován dopravní policií a při výlukách se musí povolovat. Trať se vlastně používá výhradně při mimořádných situacích, když je potřeba tramvaje otáčet už na Andělu.
Signalizace pro tramvaje se používá velmi výjimečně. A asi i udržuje.
Zase bez jakýchkoliv problémů se dostávám za další křižovatku a vidím před sebou dlouhý zástup aut, stojících za sebou a v dáli jen pár aut, které se odvážila využít i pruh vlevo.
Poslední semafor před Andělem.
Mám dostatek času na vypozorování, jak funguje zdejší cyklus a nevycházím z úžasu. Je nesmyslný. Nedivím se, že policie odmítá pravidelný provoz v tomto úseku. Sami vidíte na fotce výše, že svítí zelená a přitom tramvaje nechává stát. Pak padne červená a dlouho se stojí. Těsně než padne zelená pro auta, padá volno vlevo i vpravo pro tramvaje, ale svítí ještě furt červená až padne tramvajové stůj, opět padá zelená pro auta, takže na to, že si navzájem překážíme, nepochopitelně jsou signály oddělené, přitom zbytečně, když jsem tam na té zelené stál a jeden dobrák za mnou na mě troubil, viděl jsem, že bych doprava klidně odbočit mohl, chodci už měli dávno červenou i po vyklizovacím čase.

Další nepochopitelná věc pro mě je, že při rekonstruci této ulice (jistě jste si všimli, že je vše nové) se doopravdy vůbec na pravidelný provoz tramvají nemyslelo a neudělali větší prostor pro průjezd, aby se tramvaj vešla vedle aut. Stačilo třeba 30 centimetrů. Takhle to je na milimetry a okolo větších aut to je bez šance a mě to zase nestojí za problémy se takhle někam cpát, notabene, když tam budu stejně stát na semaforu.

Konečně jsem se probojoval na Anděl v Nádražní ulici a zase pokračuji zpět na Palmovku. Asi o 50 minut dřív, než podle jízdního řádu, ale to se v tuto chvíli neřeší. Na Palmovce si udělám náhradní BP, protože musíme odjíždět v intervalu, který je teď 10 minut. Stojí předemnou 3 pořadí, takže stojím 40 minut. Ideální, nepotřebuji vystřídání na Andělu, které mi kolega nabízí. Udělám tedy ještě jedno kolo přes Na Knížecí, se stejným výsledkem. Opět dojíždím kolegu předemnou, takže nabral při tom obratu 10 minut zpoždění, já projel jak nůž máslem, ale nemůžu tam postávat na světlech, jen abych dodržel interval. Zvolním, když jedu z Anděla na Malou Stranu, nejlépe, aby se mezi nás dostala jiná linka, například 22 od Národního Divadla.

Asi v 19:15 se z dispečinku ozve spásná informace, že jsme vysvobozeni a trolej byla opravena! Bohužel jsem už přes hodinu mimo oproti jízdnímu řádu, takže vím, že se budu opět někde otáčet.

V 19:32 vyrážím z Palmovky a dispečer mi hned volá. Mám ještě jet po své trase přes Nádraží Holešovice a Strossmayerák na Letnou a přes smyčku Špejchar se otočit zpět na Palmovku a měl bych se nějak trefit do jízdního řádu. Rozhodl jsem se, že cestující nechám vystoupit už na Spartě, protože jim tam aspoň pojede nějaká jiná tramvaj, třeba zrovna ta 25, kterou za sebou zdržuju, nechce se mi je vozit až na Špejchar, odkud jim vůbec nic nejede a museli by daleko pěšky. Bohužel se mi v tu chvíli sekne počítač, už tohle všechno nerozdejchal, takže výhybku do smyčky si musím přehodit ručně a tak ztratím cené vteřiny/minuty.
Otáčím se do jízdního řádu přes Špejchar.
Když se mi povede obrat, na Letenském náměstí už mám 6 minut zpoždění. Snad jsem se trefil do pořadí, říkám si. Bohužel se nezadařilo, na Palmovce už stojí kolega, co měl být za mnou. Udělal si tedy kolečko okolo Palmovky navíc, aby se dostal za mě. Takže konečně, po pěti hodinách v práci jsem se dostal do jízdního řádu a můžu na poslední kolo vyrazit dle jízdního řádu.

Ještě tu mám 3 cizí fotky, nejsem jejich autorem, jsou stažené z FB:


1 komentář: