úterý 20. června 2017

23 ze zálohy

Vzhledem k celkové neoblíbenosti linky 23 mezi řidiči se na tuto linku vyjíždí ze zálohy velmi často. Soudím tak dle toho, že i když v pracovní dny má pouhopouhé čtyři pořadí (tzn. že na této lince jezdí čtyři tramvaje) a i tak malinkaté vypravení dokázalo zaměstnat výpravčí čtyřikrát během jednoho týdne. Mě spadla do klína v pátek 9. června.

Záloha ve vozovně znamená pro řidiče tramvaje, že ve vytyčenou dobu (tu dobu určuje plánovač směn a výpravčí) sedí ve výpravně tzv. "s jednou nohou ve třmeni" a čeká na příkaz od výpravčího: "Teraz!" Jednoduše je tam od toho, aby bylo možné při ranním výjezdu vypravit všechna pořadí a tramvaje se dostaly na trať bez výpadků. Někomu se udělá přes noc špatně, nemůže přijít, nebo zaspí a může se stát i nehoda na trati atd. Znáte to. Když nepřijdete do kanceláře, holt nebude mít kdo zvedat telefony, práce neuteče. U řidiče tramvaje se nemůže stát, že by jeho směna zůstala neobsazena. Jemu přidělené pořadí na lince musí jezdit. Proto v každé vozovně sedí záložní řidiči. Jsou většinou čtyři na ráno a čtyři na odpoledne.

Já měl v ten pátek 9. ranní zálohu od 4:00 a v 10:00 jsem měl jít domu. První záloha (v Hloubětíně se drží od 3:50) už brzy ráno vyjela, protože jeden řidič onemocněl a tak jsem věděl, že jsem na řadě. Okolo 6. si mě volá výpravčí k sobě. Právě volal kolega, který nemůže přijít na ranní výjezd. Je to linka 23. Povzdechnu si, co se dá dělat, výjezd v 7:11, beru desky a jdu na 1. kolej připravit si vůz. Ještě mi nabízeli i odpolední část směny, která k této ranní patří, s díky odmítám, že odpoledne už mám jiné plány.
Na 1. koleji si připravuji soupravu 7142+7144 na linku 23.
Kde jsou ty doby, kdy jsme vyjížděli a zatahovali na tuto linku manipulačně - tedy bez cestujících. Bohužel mnoho kolegů neumí pracovat s jízdním řádem (neumí si spočítat jízdní doby, to obnáší počítání do 10, sčítání a odčítání, prostě chápete - tragédie) a tak se manipulační přejezdy zrušily a od 25. května jezdíme s cestujícími po lince 16, kterou si většinou vezeme minutu za zády. Samozřejmě i já měl 16 nalepenou jako klíště a jeli jsme spolu z Hloubětína až na Karlovo náměstí. Otočení přes Královku a šup do centra. Dispečink ohlásil vysílačkou vládní kolony. Pro nás to znamená, že se z centra stane jedno velké parkoviště, protože policisté řídící dopravu mají za úkol vše zastavit, aby měli papaláši volný průjezd. Plebs může zatím stát hodiny v kolonách. A tak jsem se protlačil až do Letenské ulice před Ministerstvo Financí.
Kolony stojících tramvají v Letenské ulici.

Po 8 minutách již jen stojíme. Cestující musí pěšky.
Nemá cenu držet v tramvaji cestující, kteří ráno pospíchají do práce a pěšky určitě dojdou do cíle rychleji. Oznamuji jim, že důvodem jsou vládní kolony, kvůli kterým policisté zastavují provoz na křižovatkách u Malostranské. Bohužel ani hromadná doprava s tisíci lidmi na palubě není dostatečným argumentem, aby se vrchnost zamyslela, jestli je vlastně opravdu bezpečné nahromadit tolik lidí na jedno místo.
Vozy 7142+7144 v Letenské ulici.
Po 20 minutách čekání se kolony pomalu rozjíždí. Linka 23 otáčí na Zvonařce, kde má jen pár minut, takže s velkým zpožděním se vracím do zacpaného centra. Když se konečně dostanu na Malostranskou, opět můžu jen s politováním informovat cestující o dalším zdržení. Na blízké křižovatce se stala nehoda, sice nikoliv tramvaje, ale auta s motorkou a řidiči odmítají uvolnit prostor, aby mohla odbočující tramvaj na lince 15 pokračovat v jízdě. Čekáme tedy na dispečery.
Je to jen škrábnutí na autě, přesto se nedaří uvolnit.
Dle jízdního řádu mám být v zastávce Královský Letohrádek v 9:40. Bohužel ani v 9:59 tam stále nejsem a tak na konečnou opět dojedu skoro jen na otočku.
Z>10min znamená, že jsem zpožděn víc jak 10 minut. Větší zpoždění neumí počítač ukazovat.
Pak jako když lusknete prstem se situace v centru uklidnila a až do střídání v 13:25 na Národní Třídě se jezdilo úplně v klidu bez žádných excesů.

PS: tu odpolední část této směny, kterou jsem neodjezdil zase dostala odpolední záloha.

Žádné komentáře:

Okomentovat