pátek 24. října 2008

Sauna a bloudící trojka

Dva příběhy, dva typy tramvají, ale stejná linka 26.

1. Příběh

Bylo to ty první podzimní dny, kdy jakmile zapadne slunce a nastane tma, začne být doopravdy zima. Po příjezdu na konečnou se svým vozem KT8D5 ev. č. 9007 zapnul "Topení Vozu" a začal topit. U tohoto typu se to má s topením jednoduše: pokud řidič jede svižnou jízdou, často brzdí a zase se rozjíždí, vůz zatopí okamžitě a je tzv. "sauna". Pokud si s vozem jen tak hraje, odpory žádné přebytkové teplo nevyrobí, tramvaj nezatopí a lidé si chodí stěžovat, že je venku taková zimá a on netopí!

Já jsem si plánoval, jelikož jsem byl zpožděný asi o 4 minuty vinou jednoho nejmenovaného kolegy, který se přesunoval na Spartě z jedné strany vozu na druhou velmi ležérně, že topení na Hlavním Nádraží vypnu. Ve voze tou dobou jistě bude dávno zatopeno a další sepnutí topení bude až za Žižkovem. Jenže pak jsem spíše věnoval pozornost řízení než nějakému topení a na přepínač jsem dočista zapoměl. A šlapal na to celkem fest. Rozjezdy pod 400A nešly, brzda obyčejně 300A. Já vím, lidé to asi nepovažovali za komfortní jízdu, ale snažil jsem se nenabírat další zpoždění. Nechtěl jsem, aby se interval od předchozího pořadí zvětšoval. A topení topilo. Stále topilo a jak jsem dále pokračoval svižnou jízdou - topilo stále více. Shrnu to. Když jsem již skoro prázdný u zastávky Na Groši musel zastavovat velmi zprudka před semafory, jistě se vyvalila další vlna tepla do salónu vozu.

Na konečné po odhlášení poslední zastávky jsem otevřel své dveře do kabiny. Čekalo mě doslova peklo. Škoda, že jsem neměl teploměr, ale tipoval bych to minimálně na 35°C. Myslíte, že si někdo přišel stěžovat? Asi se cestující báli, že bych je kvůli závadě nedovezl do jejich cíle, radši cestovali jako na poušti a vinou mé nekomfortní jízdy si mohli i reálně představit velblouda...

2. Příběh

"Jedete na Náměstí Republiky?" Zněla stejná otázka již asi počtvrté od různých lidí, když jsem sjížděl z Letenského náměstí ke Srossmayeráku. Proč se mě proboha najednou lidi ptaj kam jedu? Vždyť 26 je odkloněná přes Nám. Republiky již celé 3 měsíce! A otázky pokračovaly. Na Nábřeží kapitána Jaroše se mě dokonce zeptali lidé, jestli náhodou nejedu na Malostranskou? Ježišmarjá, co bych tam dělal? Až blikající a zběsile gestikulující protijedoucí kolega mě upozornil, že by nemuselo být něco v pořádku s mojí čelní orientací.

U typu KT8N2 jsou již digitální transparenty a ukazují cílovou stanici a číslo linky, které zadávám do palubního počítače. V zastávce Dlouhá třída jsem tedy vyšel ven se podívat, co ukazují? A viděl jsem hned, kde je chyba: místo "26 Nádraží Hostivař", tam vesele svítilo "3 Nádraží Hostivař". No odkdy jezdí trojka do Hostivaře? Lidé mi až nyní řekli, že tam mám trojku a já jim zdvořile poděkoval, že děkuji za upozornění včas. (na druhou stranu, jak oni mohli vědět, že je to špatně? kvůli neustálým změnám v PID). Tato chyba se dá odstranit takto : vypnout tramvaj, vyresetovat počítač (APEX) na obou stanovištích, takže jsem tam mezi lidma pobíhal a ti se již jistě báli, že se opět nikam nepojede. Naštěstí po zapnutí tramvaje tam již naskočila linka 26 a už se nikdo neptal, kam jedu.

Žádné komentáře:

Okomentovat