úterý 30. dubna 2013

Výbuch plynu u Národní a kolaps dopravy

V pondělí dopoledne 29.4 vybouchl v ulici Divadelní u Národního divadla plyn. Okamžitě se začalo s odklony povrchové dopravy a já jsem tušil, že to zasáhne i mojí odpolední směnu na lince 3.
Po vystřídání v klidu Kobylis.
Když jsem kolegu střídal na Palmovce, povídal, že si asi trochu postojím v centru, protože jel proti koloně, která se táhla od Václaváku až k Bílé Labuti. Přesně tam jsem se také na konec kolony postavil a posunoval se vpřed jen po velmi malinkatých krůčcích. Na Masarykově nádraží už bylo jasné, že se stalo něco, co se v Praze děje jen velmi výjimečně, obyčejně tak při sněhových kalamitách. Takhle beze sněhu jsem takový kolaps tramvajové dopravy nezažil. Jen na Senovážném náměstí jsem čekal přes 20 minut, než jsem se mohl pohnout.


Na Senovážném náměstí jsem čekal přes 20 minut.
Když jsem přijel do zastávky Jindřišská, měl jsem být podle jízdního řádu už přes 30 minut na Václaváku. Auta okolo tramvají kličkovala, většinou jezdila v pohodě v protisměru, protože z druhé strany od Vodičkovi projela tramvaj tak jednou za deset minut.



Na Jindřišské čekám přes hodinu.
Na Václavské náměstí jsem dorazil se zpožděním přes 100 minut. Celá kolona se táhla od Lazarské, kde jsem se už pak normálně směrem na Karlák rozjel bez větších potíží. Na Nádraží Modřany z centra (ještě jsem nebyl na smyčce Sídliště Modřany) mi zahlásila paní z hlásiče, že mám odjezd z konečné, nojo ale z Kobylis. Byl jsem úplně mimo řád. Snažili jsme se jezdit na interval, ale bylo to těžké, když mezi vlaky byly nebetyčné díry. Vyrazil jsem z Modřan opět do centra a potkal další trojku za mnou až u čokoládoven.

Na Václaváku jsem měl být ve 13:30, je 13:59 a já stále čekám v koloně.


Je 14:36 a já se nepohnul z místa...

Druhý průjezd městem byl už poměrně klidnější, trochu se to zacpalo u Imperiálu, kde jsem asi 10 minut opět stál, ale při tomhle zpoždění jsem už jen nechal vystoupit s omluvou cestující a nemohl jsem jim garantovat předpokládané uvolnění. Vždy jsem jim doporučoval, aby radši dneska jezdili metrem nebo dokonce šli pěšky. Když jedete 2 zastávky přes hodinu, co jiného bych jim asi tak měl říkat, že jo.

Velké zpoždění se týkalo i linek mimo centrum.
Na Palmovce jsem měl mít střídanou přestávku. Doufal jsem, že tam někdo čekat bude, protože se nebezpečně blížila minuta, kdy nastane limit mé maximální doby řízení (4 hodiny v kuse). Kupodivu tam kolega vskutku stál a já si mohl oddechnout v přestávkové místnosti. Za pár desítek minut jsem se zase vrátil na vůz, poděkoval jsem svačináři a jel do boje. Jenže to už bylo po 17. hodině a to už se předlouhá kolona rozjížděla a hlavně dispečink rozdělil některé linky na dvě části, aby do centra nejezdilo tolik vozů. Při této mimořádce se prostě ukázalo, jak chybí zrušené tratě přes Příkopy nebo nahoru na Václavák. Lazarská byla přesycena a nebyla jiná možnost, jak projet centrem.

Můj třetí průjezd Václavákem byl už naprosto bez problémů až na Palackého náměstí měla nehodu linka 7 při odbočení z mostu a proto jsme si opět nějakých 10 minut postáli. Začal jsem přemýšlet, kde bych mohl dispečink požádat o otočení, abych se vrátil do jízdního řádu, už se blížil i čas mého zatažení.

Vůz 9060 na Dvorcích.
Nádherně to vycházelo, že když pojedu z Modřan a ve smyčce Dvorce se otočím a pojedu opět na Modřany, budu naprosto ideálně dle řádu. Dispečer si můj návrh během chvilky promyslel a říká: "skvělé, tak přesně to proveďte, výborná práce, děkuji." Cestující jsem požádal na zastávce Přístaviště o vystoupení a o pochopení, že se to snažíme dát dohromady, další tramvaj už pojede do centra – nečekali dlouho, hned za mnou přijela 17, která vskutku jela do centra a já si mohl udělat krásnou fotku ze smyčky Dvorce. Zatažení z Modřan proběhlo tak, jako by se přes den vůbec nic nedělo. Já ve vozovně už napsal jen blouděnku, že jsem z 2 kolové trojky vykonal pouze 1 kolo a kousek.

Pro ilustraci jsem vytvořil i pár fotek a video, ve kterém jsem se snažil vysvětlit (i trochu pro laiky), jak vypadal stav na tramvajových tratích. Kde vlastně vlaky stály a kolik z celkového počtu tramvají jelo podle jízdního řádu. Předem podotýkám, že jen některé linky byly bez potíží. Ty, co nejezdí přes centrum.


Celkový pohled na DORIS.

Polohy tramvají na lince 3.

Polohy tramvají na lince 16.

Polohy tramvají na lince 22.

Linka 5.



Žádné komentáře:

Okomentovat