neděle 25. srpna 2013

Skluzovka

Ne prosím, ne skluzavka, nýbrž skluzovka, tedy zkrácený slangový výraz pro skluzovou a smykovou ochranu, kterou jsou vybaveny moderní tramvaje. Natočil jsem video o tom, jak se některé tramvaje staví na hlavu a vymýšlejí si závady.
Na videu je výjezd z Hlubočep na Geologickou a jsou zabrány výhradně ampérmetry, které ukazují jaké proudy jdou do motorů tramvaje, protože jedeme do kopce, zobrazují zadání jízdy. Jedná se o typ KT8D5.RN2P. Oba dva ampérmetry mají ukazovat totožnou hodnotu a pokud možno bez nějakých prudkých výchylek, protože jinak se to projevuje škubáním a trháním vozu a cestující to pociťují jako neschopnost řidiče ovládat vůz.

Jenže v moderní tramvaji existuje něco jako skluzová a smyková ochrana (dále jen SSO), jež má chránit...hm no abych pravdu řekl, kolikrát přemýšlím, k čemu tam vlastně tahle funkce je přidaná. Je tam akorát na obtíž a snaží se přechytračit řidiče. Zasahuje v místech, kde je to nesmyslné a jen ztrapňuje kvality a zkušenost tramvajáka. Naopak někdy je to o zvládnutí zásahu SSO, aby jej nepocítili cestující. Při brzdě do zastávky najednou samovolně poklesne zadání brzdy a ejhle, zastav v zastávce plynule, když tramvaj sama určí kolik je potřeba brzdit. Nebo v případě, který jsem natočil, jedeme plynule do kopce a najednou tramvaj vyhodnotí, že se kola otáčejí různě rychle a ubere proudy, po chvilce si to rozmyslí, vrátí vše do původního stavu a pak zase ne.

Když se toto děje třeba jen na jednom podvozku, může se vypnout, napsat do Vozovné knihy jako závada a v pořádku pokračovat dále v jízdě, ale na voze, který jsem měl 25.8.2013 číslo 9079 bych musel vypnout všechny 4 skluzovky.

A tak jízda nahoru na Barrandov nebyl krásně plynulá, ale trhavá a nebylo možnost to změnit, protože i tak jsem se tam vyploužil rychlostí 35 km/h a když jsem zmenšil zadání jízdy, rozhodně to nepomohlo a asi bych se na ten kopec ani nevyškrábal. Písek také nepomohl, jen se sypal a SOO dál zlobila.

Po rozjezdu prvních 40 vteřin videa je ukázka na plynulou jízdu. Pak na vteřinku úplně vypnu zadání proto, že přejíždím přes úsekový izolátor, přes který musíme jet bez zadání jízdy. Pak to peklo začne.


2 komentáře:

  1. " přejíždím přes úsekový izolátor, přes který musíme jet bez zadání jízdy."

    Ahoj Pepo, tohle mi chvíli vrtalo hlavou, ten izolátor, to je něco jako diletrikum? Co by se stalo v případě, že bys projel tento úsek se zadanou jízdou?

    Díky předem za osvětlení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tam by mělo být asi správně "úsekový dělič", myslím, že v našem případě to izolátor není, ale nejsem si tím jistý.

      Pokud by se přes úsekový dělič přejelo jízdou, tak nastane zkrat na měnírně. Buď se jen zablýskne u pantografu, ale můžeme měnírnu i na chvilku vyřadit z provozu.

      Vymazat