středa 10. prosince 2014

Plánovači zpět na vozovny

Požadavek OO ke GŘ.
Stížnosti od řidičů tramvají na přesun plánovačů směn z jednotlivých vozoven na Centrální Dispečink Na Bojišti se objevují od samého začátku. Nechci tu nijak spekulovat o záměrech největších kverulantů, ale podívám se jen na logické závěry změny, kterou oficiálně prosazují některé Odborové Organizace (OO). K té změně se reálně schyluje a já osobně na to mám následující pohled.

Vedoucí vozoven jako plánovači služeb?

Dle výše sepsaného požadavku OO by měli nově vykonávat pozici plánovače zástupci vedoucího vozovny. Neznám jediného ze stávajících zástupců vedoucích vozen, který by se aktivně zajímal o plánování (nikdo Na Bojiště pravidelně nechodí zastupovat stálé plánovače), dokonce mám informace, že k tomu naopak vůbec žádný vztah nemají a dělat to nechtějí, ovšem to už můžeme brát jako spekulaci.

Tedy na CD nyní sedí 6 stálých plánovačů, kteří si rozdělili 7 vozoven mezi sebe a každý si obhospodařuje svůj chlíveček. Jsou tam dobrovolně, nikdo je tam k tomu nenutil a od začátku chtěli psát směny pro ostatní řidiče. Změna umístění by vytvořila 7 zástupců ved. voz., kteří o to vůbec nestojí a já osobně si vůbec nemyslím (narozdíl od OO), že by to tedy automaticky budou dělat lépe.

Když to vezmeme naopak, můžou dnešní plánovači přejít do vozovny a začít zastupovat ved. vozovny. Jenže to zase narážíme na úplně stejný problém. Ten člověk to přece nemůže automaticky začít dělat lépe. Dnešní zástupci ved. vozovny jsou zaměstnanci DP, kteří tuto činnost vykonávají velmi dlouho, jsou v ní zkušení a mají do toho chuť, protože jsme opět u té dobrovolnosti, nikdo je zastupovat nenutí a proto je jejich odhodlání vykonávat tuto činnost dobře daleko větší, než když to někomu nařídíte proti své vůli. Nesmíme zapomínat, že při nějaké násilné změně přichází deziluze a zklamání, že o jeho služby již není zájem. Nevím, proč OO tohle chtějí.

Řidiči a plánovači se stejně nepotkají

Tím jsem popsal problémy, které mohou nastat po samotné fyzické výměně lidí. Nyní bysme se mohli podívat na reálnou výhodu či nevýhodu pro řidiče tramvají, kteří právě mají údajně z této změny těžit nejvíce.

Povolání řidiče tramvaje je velmi specifické v tom, že do místa svého umístění (do své domovské vozovny) se vlastně moc často v běžnou pracovní dobu nedostane. Aby si mohli řidiči vůbec vyzvednout stravenky, první dva dny vydávání je vedoucí vozovny přítomen od 4 do 16 hodin. Ranní výjezdy jsou od 4 do 6 a večerní zátahy od 19 do 2 v noci. S běžnými zaměstnanci vozovny se tedy moc nepotká, jen s těmi, kteří zajišťují samotný provoz, když je potřeba něco projednat s vedoucím vozovny nebo referentkou (ta nám zajišťuje objednávky do Oděvního skladu či na pravidelné lékařské prohlídky), musí řidič do vozovny telefonovat nebo se osobně dostavit speciálně jen kvůli nějakému problému. Kdo z lidí zcela dobrovolně a rád jezdí mimo pracovní dobu do práce, aby si tam s někým popovídal? To jsou naprosté výjimky a nebudeme je tedy do mého výhledu jakkokoliv započítávat.

Nyní se podívejme na pracovní dobu plánovače. Nyní jsou na CD od 7 do 15 hodin. Předpokládám, že při přesunu do vozoven, se tento rozsah nezmění, takže kdykoliv budeme potřebovat něco projednat a na našich směnách upravit, zvedneme telefon a voláme. Vlastně jako dnes, akorát vytočíme jiné číslo. To má být ta změna k lepšímu? To asi ne, to zase přeháním, já vím, že ta výhoda má spočívat v tom, že ten přítomný plánovač na vozovně se daleko lépe pozná s řidičema. Jenže, přečtěte si ještě jednou ten odstavec výše. Řidič je mezi 7 a 15:00 ve vozovně jen velmi výjimečně a to když je na záloze, která vychází na každého asi 2x až 3x v měsíci, na někoho téměř nikdy (stálí noční řidiči, stálí šejdristé). Proces poznání řidiče tramvaje od plánovače tedy bude probíhat jen velmi obtížně nebo vůbec.

Nevědomost je někdy výhoda

Možná někdo z OO předpokládá, že když bude plánovač nově i zároveň zástupce ved. vozovny, tak informace, které zjistí o řidiči i z pohledu vedoucího vozovny (různé stížnosti, překročení rychlosti a další průšvihy, které řidiče poktají), využije k psaní směn. Dnes plánovač vlastně netuší, jak dobrý či špatný řidič je. On jen ví, jaké požadavky si píše, často řidiči na plánování volají s osobními problémy a plánovač tedy sám ví, komu může co kde napsat. Psaní směn by se mělo od nějakých předsudků naprosto oprostit a prostě jen sestavit směny podle svého nejlepšího vědomí a svědomí pro všechny pokud možno stejně při dodržení všech podmínek a požadavků, které se ke směnám pojí. Proč tedy vlastně je plán spojit tyto naprosto dvě rozdílné činnosti do jedné?

Dalším aspektem je samotná práce plánovače, která v dnešním pohledu určitě potřebuje propojení všech ostatních vozoven dohromady. Vlastně od zavedení plánování směn na CD se stalo jen jednou, když plánovači sestoupili z hory, do jednotlivých vozoven a byli přítomni u svých řidičů. O povodních v červnu 2013. Sám jsem si to zkusil, jako zástupce plánovače jsem jeden večer ve vozovně byl. Spojení s ostatními kolegy mi chybělo. V dnešní době, kdy je povinnost nejdřív zadat práci kmenovým řidičům, je součinnost ostatních vozoven nezbytná. Když jsem měl během pár hodin zadat řidiče k jednotlivým směnám jsem musel ještě neustále obtelefonovávat jiné vozovny a také zvedat telefony z jiných vozoven a přehazovali jsme si řidiče, aby jsme vyrovnali stav. Možná právě tohle, chtějí OO zrušit. Chtějí řidiče uzavřít ve svých vozovnách.

Výpomoc z cizích vozoven prakticky nemožná

A jsme u další věci, která se stane obtížnější: výpomoc řidičů v jiných vozovnách či jen dobrovolné přechody (když třeba řidič chce vyzkoušet jiný typ tramvaje). Na tento problém se ale musíme podívat z dnešního pohledu. Zatímco dřív byly výpomoce mezi vozovnami velmi výjimečné, dnes je to vlastně na denním pořádku. Jeden den chybí řidiči v Hloubětíně, druhý den na Žižkově, jindy mají zase přebytek Strašnice. Každý den je jiný. Ať je to kvůli jinému vypravení, turnusu řidičů nebo samotných požadavků od řidičů. Oproti dřívějšku, je také na každou výluku a každou úpravu v dopravě sestaven nový jízdní řád, aby mohl DP vykazovat odjezděné kilometry na magistrát a dostal zaplaceno. Takže když se zavře nějaký úsek, okamžitě to vyvolá lavinovou reakci přes jízdní řády až ke směnám a k samotným řidičům. Všichni to pocítí. Jenže přes to všechno si řidiči potřebují vybírát svá volna, dovolené, chodit k lékařům a do oděvního skladu. Dnes se snaží plánovač každému požadavku vyhovět. Ne zadarmo vyhoví dle statistik, které se předává plánování směn odborovým organizacím přes 98% požadavků. Ale právě jen díky tomu, že existuje dostatečná variabilita mezi řidičema, může jiný řidič mít nějaké náhradní volno nebo místo odpolední ranní směnu, plánovač může tu díru zaplácnout někým jiným. Pokud porušíme tuto automatiku, bude daleko těžší si jakkoliv upravovat své směny. Pokud plánovač na vozovně prostě nebude mít dostatek řidičů na pokrytí chybějících řidičů, jednoduše žádná volna nedá a požadavkům na změny směn nevyhoví. Pokud nebude mít dostatek jiných řidičů na pokrytí dlouhých odpoledních, prostě je dostanou i ti, co mají další den volno. Rozhodně nebude mít dostatek času na vyžehlení jakýchkoliv nepřesností, když bude muset ještě při tom zastupovat vedoucího vozovny a řešit s řidičem stížnosti a jiné neplechy, které dnes řeší.

Tedy máme další zásah do vymožeností řidičů, možnost si vybrat volno kdykoliv potřebují a upravit směny, dle jejich požadavků. Takže opět žádné zlepšení při pohledu na změnu umístění a zařazení plánovače směn.

Mě osobně se toho asi moc nezmění. Pokud se tato změna uděje, zůstanu dál řidičem, kterému vyhovuje každá přidělená směna a budu všem iniciátorům této změny přát jen to nejlepší, aby konečně už byli spokojení. Jen mám ten pocit, že to tak nebude a ani tato změna je neumlčí. Zase se jim nebude něco líbit a jejich nutkání neustále šťourat do někoho jiného neustane.

Žádné komentáře:

Okomentovat