pátek 20. ledna 2017

Netrefený výjezd

Když tramvaje vyjíždí z vozovny na jednotlivé linky, jedou podle jízdního řádu a vozí i cestující, proto se vám může stát, že potkáte tramvaj na lince, která přes vaší zastávku běžně nejezdí. Při nájezdu na trasu se musíme trefit do správného pořadí a někdy je to docela obtížné, protože bysme neměli nabrat větší zpoždění, aby nás nepředjela tramvaj, která patří za nás. Souhrou událostí se mi to při výjezdu na linku 11 nepovedlo.



Výjezd s linkou 11 na Spojovací

Na začátku prosince jsem zkušenost s výjezdem na linku 11 z vozovny měl. Dopadlo to špatně a tak jsem nechtěl podobné problémy zažít. Proto z vrat vyrážím jako střela a trochu i "zprasím" okolo projíždějící linku 16, která mi tenkrát překážela až na Ohradu. Kolegovi zuřivě mávám na poděkování a uháním do centra. Bohužel hned na Novém Hloubětíně stojí cestující a musím zastavit. Další zastávky na znamení jsou v bleděmodrém to samé, pak si uvědomím, že je to proto, že za mnou jede ta 16. Cestující čekají na ní a je jim jedno, jestli je na Palmovku (kam většinou jedou) doveze vyjíždějící 11 nebo kdokoliv jiný. A tak poslušně všude zastavuji a nabírám zpoždění. Na Náměstí OSN čekám na autobusy z estakády a tak u Divadla Gong jsem už o 1 minutu pozdě. "To není dobré," pomyslím si. Rozhodně to nevylepší křižovatka na Balabence, která umí upřednostňovat pouze tramvaje odbočující od O2 Areny a tak mě předjede 25. Začínám být už nervózní. "Tohle nedopadne dobře."
Můj nájezd na trasu: Kolbenova zpoždění 1:10, Divadlo Gong 1:07, Palmovka/Žertvy 1:37, Palmovka 2:13, ...

Ikdyž kolega s 25 na Palmovce odstanicuje velmi svižně, zpoždění je 97 vteřin. Minuta a půl, "to vyjde, to vyjde" mumlám si pro sebe. Všechny naděje mi bere linka 1 jedoucí z Libeňského mostu, stojím příliš daleko, abych jí dal znamení, aby mě pustila. Stává se tedy mým katem. Problém není, že by jela pomalu, ale na Ohradě mají semafory takový cyklus, který pustí pouze jednu odbočující tramvaj od Krejcárku do Koněvovy ulice a pak přes minutu nikoho. Tedy už pod kopcem mám téměř jistotu, že se netrefím do pořadí a 11 patřící za mě, mě předjede. Na Ohradě se tak vskutku děje. Tedy se opakuje stejný problém jako tenkrát v prosinci.
Cesta tramvaje, které mě předjela. Z Biskupcovy vyjel o 37 vteřin napřed (číslo je červené). Já byl o 3 minuty pozdě a křižovatka upřednostnila jeho. Neměl jsem šanci.
Cestou na Spojovací doufám, že v obratišti bude šance ho po jiné koleji předjet. Přece se za ním nepotáhnu až na Spořilov. Postupně nabírám až 5 minutové zpoždění. Sjíždíme ke smyčce a už z dálky vidím, že je zle. Ta linka 1, která mě předjela na Palmovce tam má očividně čas, protože teprve odjíždí pořadí před ní, takže přes vnitřní kolej se asi neprocpu. Na střední koleji bude stát ta 11, co patří za mě a po vnější tam jezdí linka 9. Stojí tam dvě devítky, v pětiminutém intervalu je jasné, že bych projel až za 10 minut a to je irelevantní. S nadějí, co vymyslí hlava pomazaná, zvedám vysílačku a volám na dispečink



Já na bráchu, brácha na mě

Příkaz dispečinku zněl jasně. Ta 11 pojede na můj čas a já na jeho. On tedy musí neustále od svého jízdního řádu odečítat 8 minut a já je musím pro změnu přičítat, abysme dodrželi interval.
Udržuji zpoždění nad 8 minut, aby cestující nic nepoznali.
Výhodné totiž bylo, že oba dva jsme nízkopodlažní tramvaje, takže nenastává žádný problém pro handicapované cestující a ti rozdíl nepoznají. Kdyby tomu tak nebylo, dispečink musí vymyslet něco jiného. Uděláme tedy celé kolo na cizí jízdní řád a pak přijíždím znovu na Spojovací a očekávám, že se budu opět domlouvat s dispečerem, co s tím uděláme. Jenže nikde tu druhou tramvaj nevidím. Asi ho někde odklonili, abych ho mohl předjet.
Záznam průjezdu v 9:06 přes ROV 650-Váp/smč značí, že tu 11 patřící za mě otočili přes smyčku Vápenka a tím jsme se konečně srovnali do pořadí.
Na střídané přestávce jsme se s kolegou potkali a dali do řeči, co se vlastně stalo a on říkal, že vůbec nikam nespěchal, jel normálně, za to já jsem se mohl strhnout, abych se trefil do pořadí a to se nakonec nepovedlo. Jiný kolega se vložil do našeho hovoru a říkal, že den před tím měl také 11, kterou předjel někoho z Hloubětína a musela se provádět stejná akce a otočení přes Vápenku. Asi zkusím navrhnout, aby nechali v jízdním řádu vyjet tu 11 z Hloubětína trochu dříve, aby byla šance se trefit do pořadí.
Protože jsem vyjel pozdě z nástupní zastávky víc jak o minutu, musí se provést záznam do výkazu řidiče.



1 komentář:

  1. Aha tak proto je Dpp takovy zrout penez, kdyz furt dispeceri resi takovydle pitchoviny... To radeji at spoje nejezdi presne na cas, zato at ridicum je dopran klid, sakra.

    OdpovědětVymazat